Olen seurannut ns. ulkomaalaisen suomen opiskelua, sellaista
ihan alkutekijöistä alkavaa pinnistelyä, jossa aloitetaan aidosta nollatasosta.
Koska minulla ei ole minkäänlaista pedagogista pätevyyttä, minulla on kielen
opettamisesta ja oppimisesta paljon mielipiteitä ja tiedän kuinka homma pitäisi
hoitaa.
Kielikurssilla opitaan ihan järkeviä asioita kuten leipä,
maito, makkara, juusto, lautanen, kauppa, auto, lukuja, viikonpäiviä, kuukausia
jne. Silti minusta hauskaa on, että ensimmäisinä päivinä kaupunkilaiset
opiskelijat oppivat tietämään että Suomessa on hirviä, susia, pöllöjä ja lokkeja.
Ulkomailta tullut oppii kolmantena kurssipäivänä että ”karhu nukkuu pesässä”.
Se on hyvä talvella tietää, koska elleivät ne nukkuisi pesässä, niitä keikkuisi
pitkin kyliä, katsokaa vain miten niitä kevään tullen saa väistellä puistoissa
ja hätistellä luudalla alas parvekkeelta.
Kävin avuliaasti lainaamassa kirjastosta suomen kielen alkeiskursseja
opintojen tueksi. Mitä ihmettä, mitä kieltä? ”Mennäänks kiskalle? Onks kaikki
mukana? Mitä me ostetaan sun synttäreitä varten? Ku nyt kerta on
kakskytviis-vuotis synttärit niin pitää kai ostaa pari puolloa kuohuviiniä.
Puhutsä suomee? ” Jne, jne. Suomea ulkomaalaisille opettavat kirjat ovat kummallista
Helsingin-seudun paikallismurretta tavoittelevaa sopotusta. Miksi
ulkomaalaisille ei opeteta kunnollista kieltä?
Ei totta vie ole kumma että maahanamuuttajien kielitaito pysyy huonona, jos heille ei edes opeteta suomea vaan jonkinlaista puolikieltä. Onko huonon kielenopetuksen tarkoituskin pitää ulkomaalainen ulkona, kielihän on mitä kätevin ulossuljennan muoto, monin tavoin. Kun et osaa puhua etkä varsinkaan kirjoittaa yleiskieltä, vaikutat aina epäaikuiselta ja mahdollisuutesi opiskeluun ja työnsaantiin ovat kieltä osaavaa kantaväestöä heikommat. Onks tässä joku piilo-opetussuunnitelma, siis, niinku hei?
Ei totta vie ole kumma että maahanamuuttajien kielitaito pysyy huonona, jos heille ei edes opeteta suomea vaan jonkinlaista puolikieltä. Onko huonon kielenopetuksen tarkoituskin pitää ulkomaalainen ulkona, kielihän on mitä kätevin ulossuljennan muoto, monin tavoin. Kun et osaa puhua etkä varsinkaan kirjoittaa yleiskieltä, vaikutat aina epäaikuiselta ja mahdollisuutesi opiskeluun ja työnsaantiin ovat kieltä osaavaa kantaväestöä heikommat. Onks tässä joku piilo-opetussuunnitelma, siis, niinku hei?
Moniko meistä suostuisi siihen että lapsillemme ja lapsenlapsillemme
opetettaisiin koulussa suomea jotenkin sinne päin?
Kirjallisuus:
Abondolo, Daniel (2009) Colloquial Finnish. The Complete Course for Beginners. Routledge.
Taylor & Fransis Group. London and New York.
Berg, Maarit ja Silferberg Leena (2004) Kato hei, puhekielen
alkeet. Finn Lectura. Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti